De geschiedenis van WSV De Gors

De vereniging werd op 10 maart 1972 opgericht en kreeg de naam ‘De Gors’ (afgeleid van ‘De Rietgors’, zoals het stuk buitendijks land heet waarvan de haven deel uitmaakt).

Bekijk hier het krantenartikel uit maart 1972.

oprichting-wsv-de-gors-1oprichting-wsv-de-gors-2

In 1974 werd gestart met de bouw van de haven. Vele leden hebben de helpende hand geboden om de 500 palen te slaan en de haven verder in te richten, met als resultaat dat op 31 augustus 1974 de haven officieel in gebruik kon worden genomen.

1974-1

1974-21974-3

In 1985 werd het havencomplex geheel ons eigendom. In 1995 kwam de vereniging in de gelegenheid grond van de buurman te kopen en hier werd een haven voor roeiboten en kleine zeil- en motorboten aangelegd.

kleine-haven-1kleine-haven-2

Vooral door de grote mate van zelfwerkzaamheid van de leden werden in de loop der jaren naast het jaarlijkse onderhoud, nog een flink aantal grote projecten tot stand gebracht.

En nog steeds blijft de vereniging in beweging, nu vooral gefocust op verduurzaming.

Ieder lid heeft werkverplichting, maar zoals bij vele verenigingen springen er altijd een aantal mensen uit die heel veel voor de vereniging gedaan hebben of nog steeds doen, bij de Gors noemen wij die "Leden van verdienste".

Onze “Leden van verdienste” zijn:

• Aaldert-Jan Berendsen

• Bert Vonk